Czym jest interim management?
Interim Management to powierzenie zarządzania częścią lub całością firmy osobie z odpowiednią wiedzą i doświadczeniem na określony czas w celu osiągniecia wyznaczonych celów strategicznych.
Kiedy własciciel/ka firmy firmy uświadamia sobie, że nie jest w stanie osiągnąć zakładanych celów lub firma znajduje się w kryzysie z którego nie jest w stanie wyjść z użyciem posiadanych zasobów – czas na zaproszenie do współpracy interim managera (IM).
Pierwszym krokiem jest szczere przedstawienie firmy – jej wyników finansowych, struktury organizacyjnej i opisanie problemów stojących na drodze firmy do sukcesu. To jest także moment na przedstawienie celu – czyli możliwie konkretnego opisu sytuacji oczekiwanej.
W oparciu o otrzymane informacje IM dokonuje szeregu analiz i, w efekcie, przygotowuje plan działań. IM podpisuje umowę i obejmuje na czas określony stanowisko operacyjnie obejmujace wszelkie obszary niezbędne do realizacji planu. Po osiągnięciu założonych celów w IM kończy swoje zaangażowanie w firmę.
Interim management a konsultant
Mimo że ich doświadczenie i umiejętności sprawiają, że interim manager ma kwalifikacje do udzielania cennych porad, działanie interim managera znacznie różni się od konsultanta pod względem stażu pracy, odpowiedzialności i roli.
W dziedzinie konsultingu projekt jest generalnie powierzany młodszym osobom, które doradzają i proponują strategie, pozostając poza firmą.
Interim manager jest natomiast osobą wewnątrz firmy, która posiada uprawnienia operacyjne niezbędne do wdrożenia w pierwszej osobie działań niezbędnych do osiągnięcia zmiany.
Co więcej, konsultant proponuje pewne kroki operacyjne potrzebne do rzeczywistej transformacji, ale nie wprowadza ich w życie; interim manager kieruje wyznaczoną częścią (lub całością) firmy , aby ostatecznie działać zgodnie z planem i osiągnąć zamierzone efekty.
Pracownik z własnym (ukrytym) planem
Czas trwania oddelegowania interim managera uzależniony jest od złożoności i specyfiki zmiany, która ma zostać przeprowadzona w firmie. Będąc profesjonalistami, których głównym celem jest osiąganie celów wyznaczonych w ich mandacie, ich uwaga nie jest skupiona na rozwijaniu własnej roli w organizacji, ale na „sprawianiu, że coś się dzieje”.
Przygotowanie własnej strategii wyjścia – w celu zapewnienia ciągłości strategii operacyjnej – jest integralną częścią ich pracy; wydłużenie pobytu w firmie nie należy do ich priorytetów.
Czas jest fundamentalnym czynnikiem w byciu interim managerem; priorytetem jest osiągnięcie wyników w terminie i przyniesienie konkretnej i wymiernej poprawy: celem ich pracy jest sprawienie, by „nie byli już potrzebni”.
Menedżer szuka pracy
Interim management to wybór kariery zawodowej, który w większości przypadków następuje po podróży w dużych międzynarodowych firmach, w których profesjonalista osiągnął już najwyższe stanowiska kierownicze.
W tym momencie, po dotarciu na szczyt, wielu menedżerów nie musi już wiele wymagać od tradycyjnej kariery, w której odnieśli już sukcesy, więc szukają nowych wyzwań w różnych kontekstach, przyciągnięci nowością i różnorodnością projektów zmian w którym mogą zastosować w praktyce know-how zdobyte przez lata wykonywania zadań o dużej odpowiedzialności.
Interim management to zawód, który wymaga menedżerów z dużym stażem pracy, specyficzną wiedzą z wielu sektorów oraz sporymi umiejętnościami zarządczymi.
Interim managerowie działają samodzielnie lub stowarzyszają się. Stowarzyszenia interim managerów zapewniają swoim członkom szkolenia, wymianę wiedzy i dobrych praktyk, pomagają rozwiązywać trudne case’y. Przykładami takich stowarzyszeń są: Institute of Interim Management, Procurement consultant& interim management, EIM i wiele innych.
Konsultant wie co, nie wie jak, właściciel wie jak, nie wie co , Interim Manager wie Co i Jak 🙂